Vanliga frågor
1. Hur gör jag för att välja tjänsteleverantör och kan komma åt internet?
Svar: Gå in på www.zmarket.se och fyll i Din adress så får Du många olika alternativ med hastighet och avtalslängder som Du kan välja på.
2. Hur gör jag om jag grävt av min kabel på egen tomt eller utanför min tomt?
Svar: Ring Gert Bengtsson på 0709666861 så beställer han att Elektro Emanuel blåser en ny fiberkabel och svetsar den. Kostnaden får Ni som fastighetsägare stå för.
3. Hur gör jag om jag inte får någon signal?
Svar: 1: Starta om signalomvandlaren genom att bryta strömmen en stund och gör gärna samma sak med Er router om Ni installerat en sådan.
Svar 2: Fungerar det ändå inte så kontaktar Ni Er tjänsteleverantör, dvs. Telia, Bahnhof, Boxer eller vilket val Ni har gjort. Det ser Ni på de fakturor Ni får.
4. Varför skall jag betala medlemsavgiften på 50:- och serviceavgift 63:- per år?
Svar: Föreningen har på en årsstämma tagit beslut om denna summa för att betala de kostnader föreningen har för att drifta fibernätet. Denna betalning är obligatorisk.
5. Hur gör jag första gången för att få igång min uppkoppling till fibernätet?
Svar: Du kopplar in Din dator till fiberkonvertern (boxen) med en nätverkskabel och då kommer ni automatiskt att komma in på den hemsida som administrerar detta. Det Ni behöver göra är att välja en tjänsteleverantör därefter.
6. Vad händer om man inte betalar medlemsavgiften och serviceavgiften?
Svar: Då kopplas fastigheten bort från nätet och vill man bli inkopplad igen så kostar det 5 000:-.
7. Vad kostar det att få fiber inkopplat i min fastighet?
Svar: 22 000:-. Se mer under "Att vara medlem".